info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Shoppingbag (0)

Er zitten nog geen items in je shoppingbag.

Van schets...naar de webshop....deel 1



Misschien wel de meest gestelde vraag: Hoe ik het toch allemaal in mijn eentje doe....het ontwerpen, produceren, fotograferen, verkopen in een webshop etc... Soms puur uit interesse, soms omdat ze ook-zoiets-maar-dan-heel-anders, willen gaan doen.....

Welkom in de kledingbranche! Waar niet wordt gedeeld, niet wordt samengewerkt, geen informatie wordt prijsgegeven, want er wordt al zoveel gekopieerd! Alleen dát al is een reden om er niet zomaar aan te beginnen.
Het is net als in het restaurant; je vraagt bij de rekening ook de recepten niet mee naar huis. Ik ga je dus geen recepten meegeven, maar neem je de komende blogs wél mee in mijn gaarkeuken! Dan kun je lekker met je eigen ingrediënten aan de slag gaan!

Ik werk al meer dan 22 jaar “ in de mode” , afgestudeerd als styliste aan de modeacademie, en daarna vele jaren op styling en productie aan de bak geweest bij kledingmerken en een grote winkelketen. Ik weet dus inmiddels wat ik doe, maar nóg is het geen hapklare brok. Het neerzetten van een imago, en binnen deze lijntjes een collectie maken en produceren had ik de laatste 8 jaar gedaan, dus toen dat bedrijf bijna verdronk, pakte ik mijn zwemvest! Dat kan ik ook wel zelf....

Feeling
En zo verzon ik in één nacht een naam , een imago en werd het lifestylemerk Raine Rocking Ballerina’s afgebakken.
Ja, daar moet je wel een beetje feeling voor hebben, anders wordt het lastig! Dus toen begon mijn avontuur! Ik ben geen goeroe, geen betweter, sterker nog, had ook nog nooit zoiets gedaan, Business-wise had ik ook geen hele uitgewerkte plannen, maar met een behoorlijk portie gezond verstand kom je een heel eind, en kan ik nu mijn hoofdingredienten wel met je delen voor welke nieuwe online onderneming dan ook:

Waarom (alleen) online?
Voor mij was de keuze meteen duidelijk, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik een kledingmerk wilde neerzetten. Dan komt er meer bij kijken ; sterker nog, het is een totaal ander proces wanneer je voor de winkels iets maakt, of voor een je eigen webshop. Alleen een online merk kon ik alleen doen! Maar dat leg ik uit in een volgende blog!
Hou rekening met het uitprijzen van je items; eenmaal rechstsreeks naar de consument leveren, betekent vaak nooit meer via een ander kanaal. Want dat “via” kost je geld. Je verkoopprijzen had je namelijk al bepaald, dus wie levert er op in??
Een voorbeeld; bij mij kost een dames t’shirt dat ik direct aan jou verkoop €24,95. Had ik datzelfde tshirt door een winkel aan jou laten verkopen, dan mi is het logish dat de de winkel er ook nog aan moet verdienen en kost het t’shirt tussen de €40 en €50. En dan is er niks aan het t’shirt veranderd!
Gelukkig is het aanbod merken hierin verdeeld, want anders hadden we geen fijne winkels meer in ons straatbeeld! 
Ik krijg nog wekelijks aanvragen om mijn merk in winkels te mogen verkopen. Maar het is een keuze waar ik nooit meer op kan en zou willen op terugkomen.

Onderscheid je!
Hoe onderscheidend denkt je te gaan worden? E zijn honderden (kleding)merkjes, dus dat is niet bijzonder genoeg, daarmee ga je het niet redden. Het magische woord is onderscheid! Waarom zouden klanten naar jou toekomen? Wie zit er op jou te wachten? Maak een lijstje met minstens 5 écht goede redenen, en vraag de mening van een ander! Enne....hiermee bedoel ik niet : snelle verzending, 14 dagen bedenktijd, en niet goed geld terug! Maar denk aan: unieke items, kleine oplages, nergens anders te koop, handgemaakt, etc... Je hoeft niet meteen met dat gat in de markt aan te komen, maar zou leuk zijn!

Moodboards:
Ik heb makkelijk praten, ben visueel ingesteld en maak overal moodboards van.....Als Tes aan een nieuwe kamer toe is, wordt er eerst een moodboard gemaakt, maar geloof me ; het helpt!
Prik alle ideeën uit je hoofd op een foamboard niet alleen online, hangt het ook echt op! Het helpt door er een paar keer per dag mee geconfronteerd te worden. Klopt het plaatje? Kijk ernaar, schuif....verwijder. Een logo, kleuren, inspiratieplaatjes; het maakt duidelijk wat je wil uitstralen. Niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor diegene met wie je wil samenwerken straks.
Maak ook een aparte (eind)doelgroep collage; Voor wie maak je het? Hoe oud zijn zij? Waar vind ik ze? Hebben ze kinderen? Wat hebben ze te besteden? Plak foto's, en schrijf een tekst. Ik kijk er nog heel vaak naar...Zo blijf je binnen de lijntjes kleuren! ( bronnen zoals pinterest zijn hier heel geschikt voor)

Prijs-kwaliteit
Das dus heel belangrijk! Wat gaat jouw product kosten? En geeft deze doelgroep (zie je collage) dat wel aan jouw items uit? Vraag het ! ( waarom niet hè?) Prijs je nooit de markt uit! Doe het dan maar helemaal niet! Of wijzig je doelgroep.
Vraag je dus altijd af of je wel concurrerend genoeg bent!

Zo had ik bijvoorbeeld een paar jaar geleden het briljante idee om zelf geurkaarsen te laten maken in China. Een énig proces al zeg ik het zelf...Heeft mijn creatieve drang weer enorm bevredigd. Mijn enthousiasme was enorm, en een paar maanden later voer mijn heerlijk geurende container de haven van Rotterdam binnen. 1250 dure kaarsen in een sjiek glas, en nóg sjiekere handgemaakte doos. Met alle inkoop en kosten moesten de kaarsen minstens €24,95 gaan kosten. Daar ging ik eigenlijk de mist in....Er waren al zoveel geurkaarsen op de markt, en de mijne moesten online (zonder neus) gekocht worden....De prijs- kwaliteit verhouding klopte wel, maar ik prijsde mezelf uit de markt...Ik heb ze dus ver onder de prijs moeten verkopen. Nou waren de kaarsen voor mij “bijzaak” maar het had einde oefening kunnen zijn als het je core business is!

Ambitieus?
En dan....hoe ambitieus ben je? Denk je aan een landelijk goed lopend merk in je eentje neer te zetten? Ga je iets lokaals doen? Of doe je het naast je baan, en is af toe een bestellinkje wel leuk? Wat verwacht je ervan? En is het haalbare kaart? Wil je ervan kunnen leven, of is het een kers op de taart? Ik wil dus graag dit...wat ik nu heb. Mijn ambitie is om dit werk alleen te blijven doen, en niet uit te groeien tot een mega groot merk. Leuk, uniek en klein... Ambitieus betekent dus niet altijd maar meer en groter, maar dát te willen gaan bereiken wat jij had verwacht.

Alleen of met zn tweetjes?
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je ambitie, maar als je klein wil blijven, maar er wel van kunnen leven net als ik, kun je het echt beter alleen doen! Tuurlijk is het spannend om alleen de kosten te dragen, maar de winst is ook alleen voor jou! Is het “iets erbij verdienen” dan kun je het misschien allebei naast je werk blijven doen?

Durf!
“Goh, stoer hoor!” “Weet je het wel zeker?” “Crisis hoor Cin” : Niemand moedigde mij aan, maar ik was vastbesloten. Ondernemen is gokken, durven en doen! Niet bang bent om op je bek te gaan. Ik vraag mij bij iedere beslissing af of ik er failliet van kan gaan...(zoals met de kaarsen) En als dat niet zo is, dan kan ik er alleen maar beter van worden. Soms niet financieel, maar wel in ervaring ;-) Ik startte 4,5 jaar geleden gelijk met een voorraad van 2500 tshirts! Geen kattepis nee, maar dolblij dat ik het heb gedaan! Het heeft me direct moed en vertrouwen gegeven. Ik móest ervoor gaan! Het is bij mij alles of niets.

Think big, act small
Hou alle kosten laag! Je hebt nog geen euro verdiend, dus wees voorzichtig met uitgaven! Probeer alleen dát uit te besteden dat je echt niet zelf kunt. Een eigen bedrijf is handen uit de mouwen steken, hard werken en creatief omgaan met de kosten! Ik ontwerp/teken en produceer zelf, beheer mijn eigen webshop, werk vanuit huis, sla alle items hier ook op, pak alle bestellingen zelf in, breng ze ook weg, gebruik vaak semiprofessionele modellen of kids uit het dorp voor de shoots, gebruik ’t liefst vrije fotolocaties, doe mijn eigen administratie, aangiftes etc.. Zo hou je je handen aan het roer! Hierdoor hoeft het niet onprofessioneel over te komen! Ik denk dat mijn webshop en merk daar best een goed voorbeeld van is!

De webshop....
Daar draait het dus allemaal om! Daar wordt je product verkocht! Die moet er dus smooth uitzien.... Ik adviseer om een abonnement bij een webwinkel aanbieder te nemen, waar je per maand kunt opzeggen. Weet jij veel of je ideeën aanslaan? Ik niet in ieder geval, en ik wilde er niet aan vast zitten! Ik ken ook zeker mensen die er eentje voor een paar honderd euro lieten “bouwen” en hun business toch maar niet van de grond kwam...zonde toch? Ik koos 4,5 jaar geleden voor CCV shop, er was toen wel minder veel keus dan nu. Misschien stap ik binnenkort wel eens over...op Shopify of Lightspeed ofzo...ik weet nu wat ik anders zou willen of mis. Op internet vind je best veel vergelijkingsites. Bekijk en vergelijk die! Er zitten overal voor en nadelen aan vast...volg je gevoel hierin!

Over de grens?
Ook zoiets...best mee gestruggled ;-) In welke taal ga je communiceren op je website? Of maak je die twee of meertalig aan? Waar woont je doelgroep écht? Wil je wereldwijd versturen? Wil je een internationaal of landelijke uitstraling hebben? Met welke taal communiceer je op je socials? Het zijn allemaal keuzes, en ik heb ze allemaal uitgeprobeerd! Voor mij werkt het toch het beste om in het Nederlands te communiceren. Heb hele lappen tekst in het Engels gepost...kreeg alle reacties in het Nederlands! Waarschijnlijk zijn mijn internationale zendingen hiermee wel iets teruggelopen, maar ik heb zoveel meer direct contact met mijn Nederlandse en Belgische kanten hierdoor! En dat voelt voor mij het fijnste! Mijn webshop is er ook in het Engels, dus dat komt wel goed!

Betalen
Met een webshop ben je al een heel eind, maar het is ook handig als de betalingen binnen komen en jij de pakketen kunt verzenden! Er zijn webwinkel aanbieders die zelf het betaal gedeelte aanbieden. Vaak makkelijk en prima, maar het loont de moeite om op onderzoek uit te gaan! Zo heb je bijvoorbeeld Mollie, Mutlisafepay etc, die ook prima in jouw webshop geïntegreerd kunnen worden en misschien wel voordeliger zijn? Google op vergelijk Payment providers en pak je voordeel! Hou er rekening mee dat percentages die gerekend worden voor een creditcard betaling behoorlijk kunnen oplopen! Tipje; bekijk ook wat een provider rekent voor het doorsluizen van het betaalde bedrag naar jouw rekening! Ik betaal 0,50 per transactie, aan het eind van de maand, maar er zijn er ook die iedere betaling doorzetten naar je rekening voor € 0,25 dat kan behoorlijk oplopen! (en is mega veel administratiewerk!)

en Verzenden...
De post; oh jongens....dit is zo’n kostenpost! Ook hier moet je vergelijken. Postnl is een dure jongen, maar ook een partij met de snelste levering, de meeste opties, een geoliede machine. En zeg nou zelf, als je vandaag iets besteld, wil je het toch morgen hebben? Het makkelijkste is om ergens een abonnement aan te gaan, zodat er een integratie in je webshop komt. Op deze manier kun je de verzendetiketten gewoon uit je eigen printer laten rollen. Partners hierin zijn bijvoorbeeld : Sendcloud, myparcel, shops-united etc. Ze werken met staffels, en bieden jou op basis van het te verturen aantal een prijs aan. Bij mij betaal je €3,95 aan verzendkosten (incl. 21% btw!) Een bijdrage eigenlijk, want de verzendkosten liggen veel hoger! Vanaf 99 euro betaal je bij mij niks! Verzendkosten zijn absoluut een reden om bij een ander (goedkoper) te winkelen. Onderzoek dus wat jouw concurrent berekent!

Retouren
Ze horen erbij...maar doe er alles aan om ze zo laag mogelijk te houden! Zorg dat je klant niet hoeft te twijfelen tussen maten, zet er duidelijke informatie bij, foto’s, reviews. Denk van te voren na over je retouren beleid. hoe wil jij dat je klant omgaat met retouren? Wat kun je wensen? Hoe ver gaat je service?

Succesvol
Wanneer ben je succesvol? Succesvol is een relatief begrip vind ik. Ik ben gelukkig, doe het leukste dat ik ooit heb gedaan, ben een razendblij ei en hou er ook voldoende geld aan over. Dát wat ik voor ogen had. En dan is het gelukt toch? Dus het is een succes wanneer jíj je doelen bereikt; het verlengde van je ambitie. Dat kan dus best iets kleinschaligs zijn!

Liefs, Cindy

ps., ik heb gemerkt dat ik niet kan reageren op de reacties op mijn site, maar lees ze wel! Je kunt altijd een mailtje sturen!


Volgend blog; deel 2; kokkerellen...

  RAINE     25-03-2019 09:55     Reacties ( 6 )
Reacties (6)
 Grejanne -  07-10-2020

Heb nu 2 keer bij je besteld, en ben echt super tevreden!!! Je hebt er nieuwe trouwe klant bij!!! Thanx👍🏼

 Ingrid -  07-05-2019

Pfff respect ?? Komt echt wel wat bekijken. Wees super trots op jezelf ??

 Liliane -  25-03-2019

Echt wel stoer! Keep up the good work.

 Patty -  25-03-2019

Gaaf dit kijkje in je "keuken".

 Ingrid -  25-03-2019

Super om te lezen en wat een proces zeg. Ik zeg je bent een powerwoman ??

 Macil www.ma-ciel.nl -  25-03-2019

Super tof om te lezen Cindy!

Wat tof dat je een kijkje komt nemen op de Site van Raine.
LOVE IT!

De zon mist mij dus moet er even een weekje naartoe wink
Shop gerust lekker, ik zal jou pakketje 26 April naar je toesturen.

Dank je wel voor je begrip.
Tot snel!

Liefs, Joyce